Aktualności

Spółka z grupy Ekoenergetyka-Polska wyprodukuje stacje szybkiego ładowania dla autobusów elektrycznych w Krakowie

 

Przetarg na ładowarki dla autobusów elektrycznych dla przewoźnika MPK Kraków jest częścią wymiany taboru autobusów w mieście na bardziej ekologiczny i nowoczesny. Pięć pantografowych stacji do ładowania na końcach linii autobusowych wyprodukowanych przez spółkę Energotronic-Polska zostanie dostarczonych dla miasta w 2017.

Ładowarki o mocy od 160kW do 250kW zostaną zainstalowane na pięciu pętlach autobusowych w Krakowie. Urządzenie o mocy 160kW na ulicy Pawiej zostanie zawieszone na słupie i zasilone z sieci tramwajowej. Na ulicach Piaszczystej i Konopnickiej zainstalowane zostaną urządzenia nowej generacji quickPOINT Column Chargers, które łączą w jednym słup ładujący i ładowarkę, o mocy 200kW i 250kW. Na ulicach Brożka i Sławka krakowskie elektryczne autobusy ładowane będą z mocą 250kW za pomocą ładowarek quickPOINT City Chargers. System automatycznego ładowania za pomocą pantografu, w które zostały wyposażone, zapewni autobusom szybkie doładowania w ciągu dnia, przedłużając ich zasięg i zapewniając im operacyjność równoważną z autobusami dieslowymi. Urządzenia mają ładować 20 autobusów elektrycznych od firmy Solaris, zamówionych przez przewoźnika.

Ładowarki dla MPK Kraków działają zgodnie z międzynarodowymi normami ładowania pojazdów elektrycznych prądem stałym 61851-23 oraz 61851-24 i są kompatybilne z większością marek autobusów elektrycznych na rynku europejskim. Dzięki ich podłączeniu do zewnętrznego systemu nadzoru, monitorowania i diagnostyki przewoźnik ma możliwość obserwowania procesu ładowania w czasie rzeczywistym. System działa w oparciu o normy komunikacji DIN.

Dostawca ładowarek – spółka Energotronic-Polska – należy do grupy kapitałowej Ekoenergetyka-Polska i zajmuje się produkcją i komercjalizacją urządzeń projektowanych przez Ekoenergetykę. Prezes Ekoenergetyki-Polska Bartosz Kubik powiedzia: “To kolejny projekt, w ramach którego ładowarki Ekoenergetyki zostaną wyprodukowane przez Energotronic. Jest to konsekwencja naszej nowej strategii jako grupy kapitałowej: podziału zadań między spółkami, gdzie Ekoenergetyka-Polska odpowiedzialna jest między innymi za projektowanie rozwiązań dla autobusów elektrycznych, a Energotronic za produkcję i komercjalizację badań. Specjalizacja w grupie pozwoli nam być bardziej efektywnym w realizowaniu projektów infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych, których ilość stale rośnie.”

Spółka Ekoenergetyka realizuje w tej chwili projekt budowy Centrum Badawczo-Rozwojowego Nowych Technologii w Transporcie Elektrycznym, dofinansowany z Ministerstwa Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Podział kompetencji na badania i rozwój oraz wdrożenia i produkcję pomiędzy dwoma spółkami należącymi do grupy wynika ze statusu Centrum Badawczo Rozwojowego, który Ekoenergetyka – Polska nabędzie w bieżącym roku.

Maciej Wojeński, prezes spółki Energotronic-Polska powiedział: “Każdy przetarg na infrastrukturę ładowania bardzo nas cieszy, ponieważ jest oznaką starań polskich miast, aby poprawić ich jakość powietrza i zmniejszyć poziom hałasu, a to jest cel nadrzędny naszej firmy. Jesteśmy wdzięczni za zaufanie, jakie okazało nam i naszym produktom MPK Kraków, pionier autobusów elektrycznych w Polsce.” I dodał: “Cieszymy się, że pierwsze tak duże jednorazowe zamówienie na ładowarki pantografowe w Polsce przypadło właśnie Energotronicowi, bo jest dla nas okazją do zaprezentowania i potwierdzenia naszych zdolności wdrożeniowych.”

Przetarg na ładowarki dla MPK Kraków zakłada całościową obsługę wdrożenia stacji ładowania w mieście, od zaprojektowania po wybudowanie. Partnerem spółek Energotronic i Ekoenergetyka w projekcie jest firma ZPUE S.A. – lider konsorcjum, która zapewni zaprojektowanie i wykonanie przyłączeń do sieci energetycznej wraz z budową stacji transformatorowych. “Kompetencje ZPUE w budowaniu stacji transformatorowych i 30 lat doświadczenia spółki w branży elektroenergetycznej były dla nas kluczowe w wyborze firmy na partnera projektu” dodał Bartosz Kubik.

Author


Avatar